Usein kysytyt kysymykset

Työkalun käyttöönotto

Kyselyn muokkaaminen

Palautteen kerääminen ja tulokset

Muita kysymyksiä

Työkalun käyttöönotto

K: Miten asennan työkalun käyttöönotossa vaadittavan koodinpätkän verkkokauppaani?

V: Koodi on helppo asentaa verkkokauppaan itse. Tyypillinen prosessi sujuu yksinkertaistettuna näin:

  1. Kopioi koodi leikepöydälle OP Verkkokauppakokemuksen taustahallinnasta tai tutorial-osuudesta, kun kirjaudut palveluun ensimmäisen kerran.
  2. Liitä koodi verkkokauppasi sivustoon <body>-osion loppuun, ennen </body>-tagia. HUOM! Huolehdithan, että koodi menee paikkaan, joka liittää koodin jokaiselle sivulle verkkokaupassasi. Muutoin palvelu ei toimi suunnitellusti.
  3. Koodi on nyt asetettu ja palvelua voi käyttää. Mene taustahallintaan ja aktivoi halutut kyselyt.

Seuraavassa näet esimerkit muutamasta yleisimmästä verkkokauppa-alustasta.

Koodin asentaminen verkkosivulle Shopifyssä:

Shopify ei salli ulkoisten koodien käyttöä omalla sivullaan, joten koodi tulee erikseen asettaa Order Confirmation -sivulle. Tämä tekee koodin asettamisesta hiukan normaalia monimutkaisemman.

Mene ensin OP Verkkokauppakokemuksen taustahallintaan ja kopioi seurantakoodi kanava-asetuksista. Saat koodin myös sisäänkirjautuessasi ensimmäistä kertaa osana ohjattua käyttöönottoa.

  1. Kirjaudu Shopifyn taustahallintaan ja valitse Online Store
  2. Klikkaa Themes ja valitse Actions-valikosta Edit HTML/CSS.
  3. Layout-kansion alta valitse theme.liquid ja skrollaa sivua alaspäin kunnes löydät kohdan ja tagin [/head].

    Huom! Jotkin teemat saattavat käyttää {/head}, [/header] tai muuta variaatiota [/head]-tagista. Kaikki näistä toimivat samalla tavalla.

  4. Liitä kopioimasi koodi juuri ennen [/head]-tagin kohtaa.

Ensimmäinen koodi on nyt asennettu. Jotta saamme koko putken mitattua, tulee sama koodi asentaa vielä toiseen paikkaan.

  1. Avaa Settings ja valitse Checkout
  2. Skrollaamalla alaspäin löydät laatikon Additional Scripts. Liitä koodi tuohon laatikkoon.

Koodit on nyt asetettu ja voit palata taustahallintaan aktivoimaan kyselyt.

Koodin asentaminen verkkosivulle Vilkkaassa:

  1. Kopioi koodi leikepöydälle OP Verkkokauppakokemuksen taustahallinnasta tai tutorial-osuudesta, kun kirjaudut palveluun ensimmäisen kerran.
  2. Mene Vilkkaan alustan taustahallintaan. Liitä koodi sivustosi <body>-osion loppuun, ennen </body>-tagia.
  3. Koodi on nyt asetettu ja palvelua voi käyttää. Mene OP Verkkokauppakokemuksen taustahallintaan ja aktivoi halutut kyselyt.

Kuvassa Vilkkaan asetussivu, johon koodin voi itse lisätä. Mukana ovat kentät sekä tavalliselle näkymälle sekä erilliselle mobiilikaupalle, jota käytetään vain, jos kauppaan ei ole asennettu responsiivista teemaa.

Koodin asentaminen verkkosivulle WooCommercessa:

  1. Mene ensin taustahallintaan ja kopioi seurantakoodi kanava-asetuksista. Saat koodin myös sisäänkirjautuessasi ensimmäistä kertaa osana ohjattua käyttöönottoa.
  2. Mene kauppasi taustahallintaan ja valitse Editor, Appearance-välilehden alta.
  3. Avaa Header (header.php) HUOM! Koodi ei välttämättä ole täysin samanlainen kuin kuvassa, mutta rakenteeltaan kuitenkin sama.
  4. Liitä koodi juuri ennen <head>-tagia

Nyt koodi on asennettu ja voit siirtyä takaisin taustahallintaan.

HUOM! Joidenkin teemojen kohdalla header.php ei sisällä ollenkaan <head> HTML-tageja. Tällöin teemasta tulisi löytää kohta, jossa kyseiset tägit ovat. Kysy apua teemasi suunnittelijalta tai kauppasi ylläpitäjältä.

Koodin asentaminen verkkosivulle MyCashflow-kaupassa

Seuraavat ohjeet ovat MyCashflown oletusteemoille.

  1. Kirjaudu MyCashflown hallintaan.
  2. Valitse Ulkoasu -> Tiedostoselain.

    mycashflow1

  3. Avaa teeman asennuskansiosta alikansio ”helpers” ja sieltä tiedosto scripts.html. (Ks. kuva 2)

    mycashflow2

  4. Liitä kopioimasi koodi tiedoston viimeiseksi riviksi. (Ks. kuva 3. Esimerkissä koodirivi 34 on OP Verkkokauppakokemus -palvelusta kopioitu koodi)

    mycashflow3

  5. Tallenna tiedosto.

Muissa teemoissa koodin sijoituspaikka voi vaihdella, mutta se tulisi joka tapauksessa saada viimeiseksi riviksi ennen sulkeutuvaa </body>-tägiä kauppa-alustan tulostamassa lopullisessa HTML-koodissa.

Koodin asentaminen Google Tag Managerin avulla:

  1. Mene taustahallintaan ja kopio seurantakoodi kanava-asetuksista. Saat koodin myös kirjautuessasi sisään ensimmäistä kertaa osana ohjattua käyttöönottoa.
  2. Kirjaudu Google Tag Managerin hallintaan ja klikkaa New Tag.
  3. Klikkaa Tag Configuration.
  4. Vaihtoehdoista valitse Custom HTML Tag.
  5. Liitä kopioitu koodi HTML:lle tarkoitettuun laatikkoon ja klikkaa Continue.
  6. Klikkaa Triggering-kohdan alapuolella.
  7. Lisätäksesi säännön, jolla koodi aktivoituu, valitse All Pages.

    tagmanager1

  8. Klikkaa Save-nappia.
  9. Nimeä uusi Tag. Voit nimetä sen miten haluat.
  10. Lopuksi klikkaa Publish.

Koodi on nyt asennettu. Voit palata taustahallintaan ja aktivoida kyselyt!

Kyselyn muokkaaminen

K: Voiko kyselyyn lisätä eri kieliversioita?

V: Kyllä. Luo uusi kysely tai avaa jo olemassa oleva kysely. Klikkaa sen jälkeen +-painiketta kyselyn vasemmassa yläkulmassa ja valitse haluamasi kieli. Paina ok, jonka jälkeen sinulle luodaan kopio alkuperäisestä kyselystä. Lisää sen jälkeen jokaisen kysymyksen kohdalla käännökset. Kun olet valmis, ja kaikki kentät on tallennettu, paina tallenna ja kieliversio on valmis!

K: Voiko vastaajan ohjata tiettyyn jatkokysymykseen hänen vastauksensa perusteella?

V: Kyllä, voit valita mihin kysymykseen vastaaja ohjautuu. Klikkaa logiikkanappulaa, joka löytyy jokaisen vastausvaihtoehdon kohdalla. Esiin tulee listaus kysymyksistä, josta voit valita mihin vastaajan haluat ohjata.

K: Voinko asettaa kysymyksen pakolliseksi?

V: Kyllä. Ruksi ‘pakollinen’-ruutu halutun kysymyksen kohdalla.

K: Haluan tehdä muutoksia kyselyyn. Miten voin tehdä niitä ilman, että muutokset vaikuttavat jo kerättyihin palautteisiin?

V: Voit tehdä muutoksia helposti lisäämällä uuden kysymyksen kyselyyn. Kun haluat käyttää kyselyä kuten se oli ennen uusia kysymyksiä, voit hypätä uusien kysymyksien yli käyttämällä logiikka-toimintoa.

K: Haluan poistaa kyselystä muutaman kysymyksen. Miten teen tämän ilman, että poistettujen kysymysten tulokset katoavat?

V: Kun haluat poistaa kysymyksiä, suosittelemme aina tekemään uuden kyselyn. Voit helposti käyttää vanhaa kyselyä pohjana kopioimalla. Teet tämän helposti menemällä kyselyt-sivulle. Klikkaa halutun kyselyn otsikon jälkeen olevaa kuvaketta ja valitse kopioi. Nimeä sen jälkeen uusi kysely ja aloita muokkaaminen.

K: Mistä voin säätää otantaa, kuinka usealle kävijälle kysely näytetään?

V: Otantaa voi säätää jokaisen vaiheen kyselyn kohdalla menemällä verkkosivuliitännäiset-sivulle. Klikkaa auki haluttua vaihetta, jonka jälkeen näkyviin tulee otanta-palkki, jossa voit asettaa halutun luvun. Samasta näkymästä pääset myös määrittelemään muita näyttöehtoja, kuten esim. miten kauan kestää ennen kuin kysely näytetään kävijälle.

K: Voinko lisätä kyselyihin yritykseni logon?

V: Kyllä. Voit lisätä logon organisaatio-välilehden alta. Mene logo & ulkonäkö -sivulle ja klikkaa lisää uusi logo, jonka jälkeen pääset lataamaan halutun logon. Klikkaa sen jälkeen tallenna oikeasta yläkulmasta.

Palautteen kerääminen ja tulokset

K: Voivatko vain ostavat asiakkaat antaa palautetta?

V: Osa kysymyksistä on kuluttajien kommentoitavissa ilman tuotteen tai palvelun ostamista.

K: Häiritseekö palautteen kerääminen asiakkaitani?

V: Ei häiritse. Kysymykset ovat nopeita vastata, eivät ole ruudulla tiellä ja ne on helppo halutessaan sulkea. Lisäksi voit valita, kuinka suurelle osalle kävijöistä kysymykset näytetään. Palvelu tunnistaa asiakkaat, joille kysely on jo näytetty. He eivät saa enää toista saman asiakaspolun aikana. Vain kiinteät palautepisteet, eli ostoksen jälkeen näytettävä kysely ja tuotteen toimituksen jälkeen lähetettävä sähköpostimuotoinen kysely tekevät tässä poikkeuksen.

K: Voinko ladata palautteet Excel-muodossa?

V: Kyllä. Valitse sivupalkista 'palautelistaus' ja klikkaa listan yläpäässä olevaa latausikonia. Tämän jälkeen voit valita haluatko ladata palautteet .xlsx- vai .csv-muodossa.

K: Voinko ladata tulokset PDF-muodossa?

V: Kyllä. Voit ladata tulokset-sivun palautteet PDF:nä klikkaamalla oikeassa yläkulmassa olevaa tulostuspainiketta

K: En löydä tuloksiani, mitä minun tulisi tehdä?

V: Tarkista yläpalkissa olevista hakuehdoista, että valittuna on oikea aikaväli ja kanava. Mikäli valitset toisen kanavan hakuehdoista, tulee myös tarkistaa, että valittuna on oikea kysely. Muista aina painaa ’suodata’ hakuehtojen muokkauksen jälkeen.

K: Mitä eroa on tuloksilla ja palautelistauksella?

V: Tuloksissa näet valitun kyselyn palautteet kysymyskohtaisesti, kun taas palautelistauksessa vastaukset näkyvät vastauskohtaisesti.

K: Voinko muuttaa yhteenveto-sivun tulosten aikaväliä?

V: Yhteenvetosivulla näkyy oletuksena aina viimeisen 7 päivän tulokset (myös silloin, kun niinä päivinä ei ole tullut palautetta). Voit muokata yhteenvetosivun aikaväliä klikkaamalla oikeassa yläkulmassa olevaa kalenteri-ikonia.

K: Miten voin muuttaa hakuehtoja siten, että näen vain yhden kanavan tulokset?

V: Löydät yläpalkista hakuehdot, joista voit valita halutun kanavan. Muista painaa ‘suodata’ hakuehtojen muokkaamisen jälkeen.

K: Voinko muuttaa tulosgraafien näyttötapaa?

V: Kyllä. Voit muokata ryhmittelyä ja yksikköä klikkaamalla oletusta, jolloin esille tulee eri näyttövaihtoehtoja.

Muita kysymyksiä

K: Miten voin lisätä käyttäjiä organisaatioon, jotta he saavat palveluun omat tunnukset?

V: Käyttäjiä voi lisätä vasemman hallintapaneelin organisaatio-välilehden alta. Mene käyttäjät-sivulle ja valitse + lisää käyttäjä.

K: Miten tietojani käytetään?

V: Tutustu OP Verkkokauppakokemuksen tietosuojaselosteeseen.

K: OP Verkkokauppakokemus -palvelun teknologian toteuttaa Feedbackly Oy. Keitä he ovat?

V: Feedbackly on suomalainen kasvuyritys ja OPn kumppani. Tutustu heihin lisää heidän sivuillaan.

K: Mikä on Suomen paras verkkokauppa 2018 -kilpailu?

V: OP järjesti keväällä 2018 yhdessä kumppaniensa kanssa koko Suomen laajuisen verkkokaupoille suunnatun kilpailun, jossa voittaja valittiin aidon asiakaspalautteen perusteella. Palaute kerättiin OP Verkkokauppakokemus -työkalulla, jonka osallistujat saivat kilpailun ajaksi käyttöönsä maksutta ja sitoutumuksetta.

Etkö löytänyt kysymykseesi vastausta?

Lähetä kysymyksesi meille, asiakaspalvelu@op-verkkokauppakokemus.fi.