Verkkokaupan käytettävyys näkyy suoraan konversiossa

Verkkokauppa-asioinnissa voi mennä pieleen yllättävän moni asia – ainakin jos asiakkaalta itseltään kysytään.

Esimerkiksi kankea hakutoiminto, mobiilioptimoimaton sivusto, puutteelliset tuotetiedot tai suppeat maksuvaihtoehdot saattavat kääntää kelkan kilpailijan hyväksi ennen kuin verkkokauppias ehtii edes hoksata mistä kiikastaa.

 

3 tapaa parantaa verkkokaupan tuottavuutta palautteen avulla

Analytiikkatyökalut eivät lue sivustokävijöiden ajatuksia, ja siksi niitä kannattaa kysyä suoraan. OP Verkkokauppakokemus -palautetyökalun avulla asiakaspalautetta on mahdollista kerätä kävijöiltä tehokkaasti ostopolun eri vaiheista.

Kerätyn palautteen ansiosta verkkokaupan asiakaskokemuksesta on mahdollista saada kattava kokonaiskuva. Palautteen avulla voi parantaa esimerkiksi näitä kolmea suoraan kaupan syntymiselle kriittistä pistettä:

  1. 1. Valikoima ja tuotetiedot
  2. 2. Asioinnin sujuvuus
  3. 3. Asiakaspalautteen hallinta

1. Houkuttelevampi valikoima ja selkeämmät tuotetiedot

2_loysitko_etsimasi_popup.png

Tuotesivuilta vierailija etsii tietoa ostopäätöksen tueksi. Jos hakuominaisuus palauttaa satoja tuotteita tai nollatuloksen ilman tismalleen oikeaa hakusanaa, voi pitkäpinnaisimmallakin vierailijalla olla houkutus jatkaa etsimistä ja vertailua kilpailevassa verkkokaupassa. Tuotesivujen konversiota ja verkkokaupan myyntiä on onneksi mahdollista parantaa asiakaspalauteen avulla.

Tuotesivuilla kerättävän asiakaspalautteen avulla voit esimerkiksi:

  • - Selkeyttää ja parantaa tuotekuvauksia
  • - Kerätä luotettavaa tietoa siitä, mitä tuotteita asiakkaasi etsivät
  • - Kehittää verkkokaupan valikoimaa houkuttelevammaksi
  • - Parantaa tarvittaessa myös verkkokaupan navigaatiota tai hakuominaisuuksia ja auttaa näin asiakkaita löytämään etsimänsä tuotteet helpommin

2. Sujuvampi asiointi

2_mita_mielta_kaupan_yleisilmeesta-240401-edited.png

Verkkokaupan käyttökokemuksen tärkein elementti on käytön vaivattomuus. Asiakas saattaa turhautua ja jättää kaupat sikseen, jos omia tietoja ei ole mahdollista tallentaa, eri toimitusvaihtoehtojen erot on vaikea hahmottaa, tai jos ostoskori tyhjenee jokaisen istunnon välillä.

Simppeli nyrkkisääntö on, että mitä helppokäyttöisempi verkkokauppa on asiakkaan näkökulmasta, sitä paremmin käy myös kauppa. Siksi asiakkaan kokemuksia verkkokaupassa asioinnista kannattaa aina kysyä heti oston jälkeen.

Yleistä käyttökokemusta mittaamalla saat arvokasta tietoa esimerkiksi

  • Ostoprosessin vaivattomuudesta ja asioinnin sujuvuudesta
  • Toimitusvaihtoehtojen sopivuudesta
  • Maksutapavalintojen mieluisuudesta

3. Tehokkaampi asiakaspalautteen hallinta

2_haluatko_etta_otamme_yhteytta-397924-edited.png

Yksi verkkokaupan tärkeimmistä erottautumiskeinoista ovat tasalaatuiset asiakaskohtaamiset. Niistä ehkä tärkein on asiakaspalautteeseen vastaaminen: palautteen antajan asiakaskokemus on usein tässä vaiheessa jo säröillyt ja lisäksi hän nähnyt vaivaa palautteen antamiseksi. Asiakaspalautteen antaja odottaakin usein mahdollisimman nopeaa ja asianmukaista reagointia.

Tehokkaampi asiakaspalautteen hallinta mahdollistaa esimerkiksi

  • - Sen, että asiakas voi pyytää tarvittaessa vastausta asiakaspalautteeseen
  • - Automatisoidun asiakaspalautteisiin vastaamisen
  • - Hälytykset, joiden avulla pystyt reagoimaan negatiiviseen asiakaspalautteeseen tarvittaessa reaaliaikaisesti hallintapaneelin kautta

 

Asiakkaiden muuttuneet kulutustottumukset asettavat verkkokaupalle uudenlaisia vaatimuksia.

Hyvä käytettävyys ja helppo asioiminen parantavat verkkokaupan konversioprosenttia.

Hyvä asiakaskokemus ennustaa verkkokaupalle korkeampaa konversioprosenttia, suurempaa keskiostosta ja parempaa asiakasuskollisuutta.