Asiakkaat ovat päättäneet! Disturb Scandinavia ja Urban Soul ovat voittaneet kilpailun Suomen parhaasta verkkokaupasta

saako-kauppasi_900x

OPn yhdessä kumppaneidensa kanssa järjestämän Suomen paras verkkokauppa 2018 -kilpailun menestyjät on ratkottu. Suurten kauppojen sarjassa voiton vei Disturb Scandinavia Oy ja pienten sarjassa Urban Soul.
Voittoon ylsivät verkkokaupat, jotka olivat saaneet verrattominta asiakaspalautetta. Tavalliset kuluttajat pääsivät arvioimaan kauppoja asiointinsa lomassa: Löytyivätkö halutut tuotteet? Olivatko ostotapahtuma ja toimitus sujuvia?

Kisaa käytiin kahdessa sarjassa. Suurten sarjassa kolmen kärkeen kipusivat Disturb Scandinavian lisäksi Cocopanda.fi ja Reima Oy. Pienten kauppojen kärkikolmikoksi tiensä raivasivat Urban Soulin ohella Finlandia Kirja ja Tradesoft Oy. Tulokset on julkaistu kokonaisuudessaan kilpailun etusivulla.

  • – Voittajakaupat ovat panostaneet valikoimaan, joka erottautuu muista. Tämä yhdistettynä verkkokaupan mutkattomaan toteutukseen on omiaan luomaan erinomaisen käyttökokemuksen, sanoo kilpailua järjestäneen Checkout Finlandin toimitusjohtaja Perttu Kröger.
Kilpailussa myönnettiin kaksi kunniamainintaa, jotka nappasivat nimiinsä Tradesoft ja Cocopanda. Kunniamainintojen myöntäjät, ansioituneet verkkokauppiaat FitFarmin perustaja Jutta Gustafsberg ja Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm perustelevat, että Tradesoftilla vakuutti muun muassa hyvä liikeidea ja Cocopandalla laaja tuotevalikoima sekä sujuva ostoprosessi.

Kuluttajat antoivat kilpailussa yhteensä 60 000 palautetta. Palaute kerättiin pilvipalvelupohjaisella OP Verkkokauppakokemus -työkalulla, jonka on toteuttanut suomalainen kasvuyritys Feedbackly. Yleisön epävirallisen suurimman suosikin kunnianosoituksen saa Varusteleka, joka joutui vetäytymään kilpailusta.
  • – Kilpailuun osallistuneista huomasi hyvin, että verkko on suosittu kauppapaikka varsinkin erikoistuneissa tuotekategorioissa, toteaa Kröger.
  • – Suomalainen verkkokauppa kasvaa ja kehittyy. Jotta kiihtyvässä kansainvälisessä kilpailussa voi pärjätä, onnistunut asiakaskokemus on entistä merkittävämpi tekijä. Järjestelmällinen tapa kerätä asiakaspalautetta, josta selviää, miksi ostajan matka on katkennut, auttaa verkkokauppoja kirimään kilpailijoitaan kiinni juuri tässä, Kröger jatkaa.
Kilpailu käytiin ajalla 16.4.–13.5.2018. Mukaan saattoivat ilmoittautua kaikki suomalaiset verkkokaupat. OPn kaupankäynnin palveluiden kanssa kilpailua olivat järjestämässä Kaupan liitto, Verkkoteollisuus, Business Finlandin eCom Growth -ohjelma, Feedbackly, Digia, Matkahuolto, Vilkas ja Woolman.

Lue lisää OP Verkkokauppakokemus -työkalusta.

Lisätietoja:

Perttu Kröger
OP Kaupankäynnin palvelut
Toimitusjohtaja, Checkout Finland
perttu.kroger@checkout.fi
p. 050 506 5434

Asiakkaiden muuttuneet kulutustottumukset asettavat verkkokaupalle uudenlaisia vaatimuksia.

Hyvä käytettävyys ja helppo asioiminen parantavat verkkokaupan konversioprosenttia.

Hyvä asiakaskokemus ennustaa verkkokaupalle korkeampaa konversioprosenttia, suurempaa keskiostosta ja parempaa asiakasuskollisuutta.