3 tapaa tehdä tehokkaampaa markkinointia verkkokaupan asiakaspalautteen avulla

Tiesitkö, että palautetta antavat asiakkaat ovat jopa 10 kertaa muita sitoutuneempia? Verkkokaupan konversiota parantaa usein huomattavasti, kun näistä kultaakin kalliimmista asiakkaista pystytään nappaamaan kiinni.

OP Verkkokauppakokemus -palautetyökalun avulla verkkokaupan markkinointia ja myyntiä on mahdollista tehostaa huomattavasti. Palautetyökalun keräämää dataa kannattaa hyödyntää ainakin käyttäytymisperusteisen email-markkinoinnin sekä -lisämyynnin tehostamisessa.

Palaute edistää myös yleisen asiakasymmärryksen kerryttämistä, joka puolestaan auttaa tekemään parempaa markkinointia kautta linjan.

1. Kerää palautetta — ja kerrytä samalla sähköpostilistaa

3_1_kiitos_palautteesta-351427-edited

Tunnistamattomille verkkosivukävijöille voidaan tarjota palautteenannon yhteydessä porkkanaksi esimerkiksi mahdollisuutta osallistua arvontaan. Palautetta antaneet kävijät ovat muita sitoutuneempia, joten samalla kun työkalu kerryttää arvokasta asiakaspalautetta verkkokaupan asiakkailta, kerää se myös arvokasta sähköpostilistaa markkinoinnin käyttöön.

Kerättyä sähköpostilistaa voi hyödyntää esimerkiksi uudelleenmarkkinoinnissa sekä suoramyyntikampanjoissa.

2. Personoitu upselling, parempi konversio

3_2_upsell

Miten asiakasmatkan eri vaiheissa kerättyä palautetta sitten voidaan käyttää lisämyynnin moottorina?

Automaattisen upselling-mahdollisuuden ansiosta sähköpostimarkkinointia on mahdollista personoida ja kohdentaa tehokkaasti jokaisessa asiakasmatkan vaiheessa, aina harkintavaiheesta ostokokemuksen arvioimiseen.

Asiakkaan verkkokauppaan palaamisen kynnystä kannattaa madaltaa personoiduilla tarjouksilla:

  • - Asiakkaille voi esimerkiksi lähettää ostotapahtuman jälkeen tyytyväisyyskyselyn, jossa palautteenantajalle tarjotaan alennusta seuraavasta tietyn tuotekategorian ostoksesta.
  • - Jos asiakas antaa huonoa palautetta jostakin tietystä tuotteesta, hänelle voi kohdentaa tarjouksen jostain toisesta saman kategorian tuotteesta.
  • - Erinomaisen palautteen antajalle voidaan kohdistaa tarjous jostakin samankaltaisesta tuotteesta.

Palautetyökalun avulla verkkokaupan konversiota on mahdollista nostaa huomattavasti: kohdennetun lisämyynnin ansiosta tarjousten konversioprosentti voi nousta jopa yli kolme prosenttiyksikköä.

3. Parempi asiakasymmärrys, tehokkaampaa markkinointia

3_3_mista_loysit_meidat

Verkkokaupan markkinoinnin tehostaminen on helppoa – siis jos tietää, mihin verkkosivukävijöiden käyttäytyminen oikeasti perustuu ja jos pystyy mittaamaan sitä, millaiset kävijät ovat verkkokaupan näkökulmasta kaikkein arvokkaimpia.

OP Verkkokauppakokemus -palautetyökalun avulla loppuasiakkaan keskiostosta, elinkaarta ja kokonaisarvoa verkkokaupalle voi seurata ja mitata ostopolun jokaisessa vaiheessa.

Työkalun avulla on mahdollista myös kategorisoida verkkokaupan asiakkaita eri ryhmiin ja kohdentaa personoitua markkinointia kävijöille kätevästi esimerkiksi tiettyjen tuotemieltymysten tai suosittelun kautta saapumisen perusteella.

Asiakkaiden muuttuneet kulutustottumukset asettavat verkkokaupalle uudenlaisia vaatimuksia.

Hyvä käytettävyys ja helppo asioiminen parantavat verkkokaupan konversioprosenttia.

Hyvä asiakaskokemus ennustaa verkkokaupalle korkeampaa konversioprosenttia, suurempaa keskiostosta ja parempaa asiakasuskollisuutta.